dijous, 17 de gener del 2019

Des Mirador de Ses Barques a Sa Costera .

Per iniciar l'excursió arribarem amb cotxe fins a "és Mirador de ses Barques", situat al Km 45 de la carretera C-710, En aquest lloc hi ha prou lloc per aparcar el coche.
Accedint a l'aparcament, a la part de la dreta de mateix trobem un camí empedrat que s'inicia amb uns graons de pedra i on hi ha un indicador de fusta, (sa Costera - sa Calobra).
Iniciam aa ruta per "és Camí Vell de Balitx" que s'inicia en forta pujada i des del qual podrem contemplar unes bones vistes per l'esquerra del Port de Sóller, per la dreta ens trobam diverses edificacions de muntanya. Arribam a una cruïlla, sense abandonar el camí anirem descendint suaument fins a arribar a unes barreres metàl·liques, creuades les mateixes, el camí segueix durant un tram fins a desembocar a la pista que comunica els tres predis de la vall, en el lloc denominat "sa Barrera de Moncaire ".
Ara caminam per una pista amb bon pis, acostats a una paret per la dreta i un verd camp de velles oliveres per l'esquerra en direcció a les cases que es veuen al fons, en arribar a la seva proximitat, de front trobam ses barreres que donen accés a ses cases de "Balitx d'Amunt", i una corba a la dreta que es dirigeix ​​a un pas entre dos grans murs de pedra i una gran barrera de ferro oberta al pas; ens dirigim a creuar els murs, passats aquests se'ns obre la perspectiva de la gran vall dels "Balitx", encaixonat entre "es Puig de sa Bassa" per la dreta i "es Puig de Balitx" per l'esquerra, al fons, el "coll de Biniamar" entre "sa Muntanya de Moncaira" i "na Seca".
El camí ara comença a baixar, al primer revolt tancat a l'esquerra, veurem que torna a aparèixer el vell camí empedrat. A la meitat d'aquest tram de camí, trobam unes piquetes al lateral dret, donant la volta a aquestes, trobem la "font de Bàlitx", brollant de l'interior d'una mina.
A l'esquerra el camí, en descens amb fort pendent per situar-se de nou en l'ample camí al costat de les cases de "Balitx d'Enmig". Ara ens torna a quedar un llarg trajecte per aquest ample i còmode camí de terra fins que arribem a "ses Cases Velles", una petita edificació de muntanya restaurada, en un revolt a la dreta abans d'encarar la casa, tornem a trobar les restes del vell camí empedrat, hi ha un indicador de fusta "sa Costera - sa Calobra" el prendrem i ens introduirem en un bosc de pins per un vell "portell" sense barreres, passat el "portell" el camí es fa més evident, mostrant el seu aspecte natural. En sortir del bosc, el camí pren una llarga recta on es veu el final de la mateixa al costat de les cases de "Balitx d'Avall".
A l'arribar als voltants de ses cases travessam la pista, a l'altra banda veurem una inscripció en una roca (agroturisme de Bàlitx d'Avall) amb una indicació cap a l'esquerra, a la dreta l'ample camí continua fins a l'entrada principal al pati de les cases, però sense prendre cap de les dues indicacions, el camí continua per un tram en molt mal estat de conservació i es dirigeix ​​a una petita edificació, el camí envolta la casa i finalitza al costat de l'entrada principal de ses cases.
La nostra ruta segueix donant l'esquena a l'entrada del pati passant per davant de les quadres que les deixarem a la dreta, ens dirigim a creuar el "Torrent des Llorers", on hi ha un pont de vianants. Quan esteim al llit del torrent, estarem en nivell més baix de l'excursió, a tan sols 152m s.n.m.
A l'altra banda, el camí continua arrambat a la paret que dóna resguard al camp de tarongers de la finca; on la paret finalitza trobam una cruïlla de camins, a l'esquerra segueix la pista que es dirigeix ​​al "Coll de Biniamar", pas cap a "sa Costera", a la dreta surt un altre camí de carro però que finalitza poc després i de front accedint a una feixa trobam de nou el camí empedrat al costat d'un nou indicador de fusta.
Prenem aquest últim que ràpidament pren pendent i descrivint innombrables corbes, s'endinsa en un bosc baix; passem un primer "portell" que deixem a l'esquerra, en trobar el segon ho prenem i el camí continua a l'altra banda, després d'un curt tram el camí desemboca al "Camí de" na Cavallera "que uneix" Balitx d'Avall "amb" sa Costera ", pel" Coll de Biniamar ".